أمتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

معاً نصل إلى القمة و بنا تنهض الأمة

الرئيسيةÇ&aacuteأحدث الصورالتسجيلدخول

لحظة حزن !!!وبعد!!...

أم الدنيا
روح
Creative girl
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Creative girl

لحظة حزن !!!وبعد!!... Default4
Creative girl

انثى
اعلام الدول : لحظة حزن !!!وبعد!!... Female31
المهنة : لحظة حزن !!!وبعد!!... Studen10

لحظة حزن !!!وبعد!!... Empty
مُساهمةموضوع: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالإثنين يونيو 16, 2008 12:11 pm

أحبائي حبيت أضيف للمذكرات ولغاية فين وأبيات الشعر الموضوع اللي أنا ألفته ده ممكن العنوان غريب شويه بس لو اتقرأ معرفش أعتقد ممكن يتغير الرأي الأولاني أصدي هتفهم مقصدي وهدفي من الموضوع ...أفضل إنك تئفل الموضوع وتفتحو تاني وتبدأ في قراءة الكلام الملون وتخش في الموضوع علطول هيكون أحسن وأنا كتبت الكلام الأولاني بالأسود للهدف ده..تمنياتي لكم بقراءة ممتعة... ملحوظة... اقرأ الموضوع كلو ومتأطعش لأنو متواصل ولو قرأت جزء منه ضاع المعنى ونقصت قيمة الهدف...

لا تقل أن العنوان غير مناسب وأن علينا ألا نحزن وهذا ليس وقته...اسمع واقرأ ما قصتي ثم احكم بنفسك!!!

أنا شخص نال منه الحزن وتمكن منه حتى وصل إلى أوصال قلبه الذي بنبض..شخص لم تتغير حالة اليأس التي عليه حتى أطرح ما أنا عليه إلى هذه اللحظة....كانت تعبر عن مجدي..كانت هي روحي..كانت تعبر عن قفزات قلبي الصغير الذي يسكن داخلي..كانت رمز حياتي ومصدر فرحتي وافتخاري..أردت أن أجهر بها أمام الناس وأعبر عنها بأعلى صوتي أيا سكان هذا الكون فلتكن آذانكم خير منصت ومصغي..واحترموا من هي أمامكم ولتنظروا..أردت لها هذا الحال..لكن للأسف كل ما أردته تناثر وتلاشى هباءً!!!...أخجل أن أخبركم من تكون..ولكني ساخبركم من هي.. Neutral confused

إنها امتي أيها الناس..أمتي التي كانت مرفوعة الرأس شامخة عالية ..الآن هي ضائعة تائهة في أشد حالات الضعف والمذلة والهوان..ضاعت بسبب ضياع شعبها واستخفافهم بالغير..ضاعت بسبب انكسار عمودها الأساسي وهو دينها الإسلامي..لم تعد تنفذ أحكامه وتنفذ كما هو واجب...فكم من تارك صلاة،وممتنع عن الزكاة،ولاه عن ذكر ربه..وكم من مَن أخذته شهوات الدنيا وملذاتها وحاز عن فضل ونعيم الآخرة!!..

ضاعت بصدق..ضلت بسبب ترك سنن أفضل وأشرف وخير البشر رسول الله ونبيه عليه أفضل الصلاة والسلام، فمنهم من هجرها حتى فسد وتركها تتترب على أرففالمكتبات،ومنهم من أجرم في حق نبينا فألف عنه الأحاديث الكاذبة واختلقها،وكذب عنه،وقال الألفاظ البذيئة عنه وغير ذلك الكثير..

ولان ننسى الحال المؤسفة المزرية بحق..حيث تفرق المسلمون فأصبح كل اخ هدفاص لأخاه فيعاديه..وأخذت الدماء تسفك والكوارث تحدث ومحارم الإسلام تنهك وبنيان الإسلام يسقط ..وأصبح المسلمون يطبقون بكل عمى كل ما يرونه من غير المسلمينضلةً مضللة على غير هدى!!

أمتي..أين مجدك الذي كنت عليه؟..بل أين مجاهدوك الفاتحون المظفرون المنتصرون الذين تفتخرين بهم؟؟..وأين دينك الذي كنت تعتزين به أمام الخلق وتتمسكين به...وأين الأعداء الذين كنت تتركينهم وراءك خائبين مذلولين مهانين خائفين مهزومين بالرعب وحد السيف!!..أين ذهب كل هذا؟؟؟؟هل دفنت أمجادك تحت الثرى والتراب في كتاب الأمجاد وانتهى الأمر؟؟؟؟ No

هذا كان سبب حزني وأسفي فهل أثبت حكمك علي الآن؟!!
Very Happy انتظر لم ينتهي الموضوع بعد!!لو كنت منتبهاً من البداية لما حولت نظرك الآن !!
هذه كانت حكايتي مه لحظة حزن...لكن حكايتي مع وبعد لم أخبرك بها حتى الآن!!!...أظنك الآن قد انتبهت.. Smile

وبعد!!..رغم كل هذه الجروح المؤلمة في أمتي..أشعر بداخلي بالتفاؤل..وأشعر بقوة الإيمان والروح تنبعث بقوة..رغم ذلك الحزن المر ما زلت أرى نور الأمل يبرز من خباياه مشرقاً معلناً قدوم الصحوة القادمة..أيا أمتي هيا انهضي وقومي وأشرقي وأرينا أمجادك السابقة..ارفعي رأسك من جديد وأرنا عينيك البارقتين بالنصر والنفس المعتزة بأسمى الأديان دين الإسلام..وارفعي لنا راية لا إله إلا الله محمد رسول الله..وليكن شعارنا يداً بيد نحو النهضة..ليست نهضة العمران والبناء المترفع..بل نهضة الدين وعودة الوقوف على قدميه من جديد..فلتحيا نهضة الإسلام ولينتشر الدين في كل مكان............................. Razz bounce

أتمنى يكون موضوعي حاز إعجابكم..محتاجة نقدكم يا جماعة على اللي الفته ده أمامكم نموذج...وهيسعدني أسمع أراءكوا وأستفيد من خبراتكوا...تقبلوا احترامي لكم أخوتي وأخواتي... queen I love you

أختكم المحبة لكم جميعاً...بسكوتة ......creative girl...... flower
روح

لحظة حزن !!!وبعد!!... Default2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالإثنين يونيو 16, 2008 1:58 pm

لحظة حزن .. لكنها كذلك لحظة انطلاق في ذات الحين ..

موضوعكِ رائع و أسلوبكِ جميل ..

وأكثر ما أحبه في هكذا مواضيع .. أن تكون ذات هدف ..

وليست حفنة من عبارات لا جدوى منها ..

امم .. تمنياتي لكِ بالتوفيق يا بسكوتة ..

وباستمراركِ في الكتابة ستكتسبين مهارة عالية لأن لديكِ مقوماتها ..

:

أحاول كثيراً أن أغض طرفي عن أمتي ..

ربما لأنني أتفاءل بمستقبلها ..

لكنني أشعر بالخطأ يبدأ من عندي ..

وإن أردت تقديم شيئاً فعلي أن أبدأ مني أنا !

أنا أمتي .. أمتي أنا >>> الشعار ملطوش .. بس مناسب ..

:

جزاكِ الله خيراً يا بسكوتة flower
أم الدنيا

لحظة حزن !!!وبعد!!... Default5
أم الدنيا

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالإثنين يونيو 16, 2008 3:35 pm

أشكرك يا بسكوتة على الكلام الراااائع و الصحيح 100%

بس لازم يبقى عندنا أمل دايماً ان احنا نغير الحقيقة دي ::::::::::ميغسي بوكو
*
*
*
*
*
*
*
*
*
أم الدنيا
Creative girl

Creative girl

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالإثنين يونيو 16, 2008 11:38 pm

إيه الكلام اللبق واللزيز منك ده ياروح....بجد نورك شع في الموضوع البسيط ده برحب بيك بحرارة بجد تعليقك رائع جداً ويا ريت تنورينا علطول....وتشجيعك ليا ده حافز بجد يدفعني لتأليف المزيد... Very Happy أما بالنسبة لتعليقك يا روح بصي إحنا هنساعدك في موضوع النهضة وإن شاء الله كلنا مع بعضينا نقوم سوا ومتنسيش كلنا إيد واحدة وقلب واحد وروح واحدة.... Wink I love you

أم الدنيا...كلامك الرائع ده تأثيره فعال على فكرة إديتيني حافز كبير جداً...نورتيني ويشرفني إنك تكوني من يرقب مواضيعي ويعلق عليها.... queen study

أختكم المحبة لكم جميعاً
...بسكوتة......creative girl..... flower
al ba7esa 3n elgana

al ba7esa 3n elgana

انثى
مزاجك اليوم : لحظة حزن !!!وبعد!!... 7110
المهنة : لحظة حزن !!!وبعد!!... Collec10

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 17, 2008 12:00 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أول حاجه بجد التأليف ده راااااااااااااااااااائع جدا يا بسكوت بجد أبدعتى فيه
,اصبتى الهدف زى كل مره بتكتبى فيها وفعلا زى ما قالت الاخت روح استمرى فى الكتابه لآنك هتبدعى فيها ولأنك عندك مقوامتها وان شاء الله واحده واحده هتعرفى تستخدميها ازاى
ماشاء الله عليكى عندك روح عاليه فى التخيل وكتب المواضيع الواقعيه اللى بتدخل فى نفس كل حد بيقراها والاسلوب طبعا الجميل جدا ده
ربنا يوفقك يارب ياقمر واستمرى واحنا منتظرين منك المزيد

بس الحمد لله افرحى يا بت يا كيووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت
المثلت أكتمل وجاتلنا البت بسكوته
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بقيت هى كمان عندها ص
بقينا مثلث ص تكعيب
ولا الجذر التكعيبى لص يبقي (كيوت والباحثه,وكريتف)
انا عذراص
كيوت فعلاص
كريتف هدفاص
ماشاء الله والله فى تقدم اهوه ها احنا لسه فاتحين المزاد مين يزود عايزين نكمل باقى الاشكال الهندسيه
هههههههههههههههههههههههههه
jocolor jocolor jocolor
Creative girl

Creative girl

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 17, 2008 12:16 am

ههههههههههه..طول حياتك يا الباحثة عن الجنة تحبي تفرحي اللي حواليك وتبسطيهم وتفتحي قلوبهم أؤلك إيه ولا إيه إيدي بصراحة مش عارفة تعبر عن شكري ليكي .. Razz بجد ليكي مني كل احترامي وتقديري وأنا إن شاء الله بالتحفيز ده كله هألف أكتر وأكتر و زيادة وإن شاء الله ادها وأدود..انتظرونيي .... Wink Very Happy

أختكم المحبة.....بسكوتة.....creative girl...... flower
++ cute ++

لحظة حزن !!!وبعد!!... Default6
++ cute ++

انثى
مزاجك اليوم : لحظة حزن !!!وبعد!!... 16210

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالسبت يوليو 12, 2008 12:02 pm

اقتباس :
بس الحمد لله افرحى يا بت يا كيووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت
المثلت أكتمل وجاتلنا البت بسكوته
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بقيت هى كمان عندها ص
بقينا مثلث ص تكعيب
ولا الجذر التكعيبى لص يبقي (كيوت والباحثه,وكريتف)
انا عذراص
كيوت فعلاص
كريتف هدفاص

يخرب عقلك يا بت !!!

ده أنا مأخدتش بالي خالص .... كنت منسجمة مع الكلام جداً .. لدرجة إني نسيت التدقيق الإملائي الفظيع بتاعنا ...

و مبروووووووووووووووووووووووووووووووك يا بسكوتة .. انضممتي رسمياً للحزب بتاعنا ...

افرحي يا بت ....

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××

حبيبتي طمطم :-

أسلوبك أكثر من رائع ... و كلامك له معنى و هدف واضح من بدايته إلى نهايته ... قرأت فيه الأمل و حزنت على حال الأمة ...

تجيدين التشخيص و الوصف و هذا ما تجلى في كتاباتك ...

أحببت أن أقرأ لكِ ... فأسلوبكِ قريب جداً من قلبي ...

نفع الله بكِ و أعانكِ على إعلاء راية الإسلام ...

\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\

ننتظر بقية الإبداعات ....

JUST cat CUTE
http://www.adab.com
بذرة محبة

بذرة محبة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 15, 2008 8:47 pm

ما شاء الله ابداع ..

ربنا يبارك فيكي و في كل كلمة كتبتيها

انتظر جديدك دائما ..

مع حبي لكِـ ..
حلم النهضة

حلم النهضة

انثى
مزاجك اليوم : لحظة حزن !!!وبعد!!... 7110
المهنة : لحظة حزن !!!وبعد!!... Cook10

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالجمعة يوليو 18, 2008 6:20 pm

لا بجد انا مبهورة
راااااااااااااااااااااااااااااائع
حبيبة قلبي موضوعك حلو جدا جدا جدا جدا
على فكرة انا كمان اخدت بالي من هدفاص و قلت في بالي كده بقو تلاتة اه لو محمد يشوفها
هههههههههههه
بالتوفيق يا قلبي و لو تسمحيلي انا هنقل الموضوع ده في منتدى تاني عشان عجبني متخافيش هقول انه من تاليفك
تسلمي يا جميل
كان نفسي اوي اكون اول واحدة ترد عليكي
وحشتيني و ووحشتوني كتييييييييييييير
ارجوكي يا جماعة تدعولي و انتو مسافرين بانه ربنا يوفقني السنة الجاية و يحققلي ما اتمنى و يرزقني الخير دايما
https://ummatuna.yoo7.com
Creative girl

Creative girl

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لحظة حزن !!!وبعد!!...   لحظة حزن !!!وبعد!!... Icon_minitimeالأربعاء يوليو 23, 2008 11:05 am

كيووت وبذرة محبة أشكركم على ردودكم الجميلة... Very Happy .مش عارفة أقول إيه كده كتيير أوي عليا و أنا مش أد الكلام دا...... Embarassed ......حبيبتي حلم النهضة إنتي وحشتينا كلنا كتيييير ويا رب يجمعنا على طول.. Razz ....أما بالنسبة لاقتراحك أعملي اللي إنتي عاوزاة وخدي راحتك........... Smile

أختكم المحبة.....creative girl...... flower

لحظة حزن !!!وبعد!!...
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-